Te gândești să începi o afacere anul acesta sau să renunți la PFA pentru mai multe avantaje? Iată ce pași trebuie să respecți, dacă vrei să știi cum înființezi un SRL!

Cum înființezi un SRL în 2025?

În ultimii ani, persoanele care doresc să pună bazele unei afaceri apelează la înființarea unei Societăți cu Răspundere Limitată (SRL). Fie că alegi să treci singur prin etapele acestui proces sau apelezi la un avocat, este important să știi care sunt pașii esențiali, pe care trebuie să îi urmezi.

În primul rând, atunci când înființezi un SRL trebuie să alegi un nume unic. Pentru acest lucru, se completează cererea de verificare disponibilitate şi rezervare denumire firmă, cu 3 denumiri, la Oficiul Național al Registrului Comerțului.

Următorul pas este stabilirea domeniului de activitate și alegerea codurilor CAEN (Clasificarea Activităților din Economia Națională). Orice SRL are nevoie de un sediu social, așa că trebuie să declari unul.

Pentru acest lucru vei avea nevoie de diferite documente doveditoare, precum contract de închiriere, contract de comodat sau act de proprietate, acordul asociației de proprietari și al vecinilor, dacă este cazul, precum și diferite avize de funcționare, în funcție de domeniul ales.

În momentul înființării societății, este necesar să deschizi un cont bancar, pentru depunerea capitalului social.

Citește și: Cine nu plătește taxe și impozite în 2025? Facilități fiscale pentru anumite categorii de români

Ce acte trebuie să conțină dosarul tău?

  • Cererea de înregistrare (original);
  • Anexa privind înregistrarea fiscală şi, după caz, Anexa privind investiţia străină – formular;
  • Declaraţia-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității pentru sediul social și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți;
  • Dovada verificării disponibilității şi rezervării denumirii firmei;
  • Actul constitutiv (original),
  • Documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social și, dacă este cazul, înscrisul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu secundar;
  • Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice;
  • După caz, declaraţia pe propria răspundere a persoanei fizice cetățean străin în nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice străine care nu este înregistrată fiscal în România, în original şi, după caz, traducerea realizată de un traducător autorizat;
  • Informațiile din cazierul fiscal al persoanelor fizice care au obligația prezentării certificatului de cazier fiscal;
  • Specimenul de semnătură al administratorului, autentificat la notar;
  • Dovada depunerii capitalului social;
  • Declarația privind beneficiarul real al persoanei juridice;
  • Dovada plății taxelor legale.
Acte pentru SRL
Un bărbat verifică dosarul cu acte pentru înființarea unui SRL. Imagine generată de IA/DALL-E

Dacă este cazul, dosarul trebuie să conțină:

  • actele de înregistrare ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor persoane juridice (copie certificată);
  • avizul asociației de proprietari privind schimbarea destinației imobilelor colective cu regim de locuință, prevăzut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular – tip – original);
  • mandatul pentru persoana abilitată să semneze actul constitutiv în numele şi pe seama fondatorului persoană juridică (copie certificată);
  • dovada autorizațiilor sau avizelor eliberate de autorități ca o condiție prealabilă înmatriculării/înregistrării în registrul comerțului;
  • dovada privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original), potrivit onrc.ro.