Cartea de identitate se eliberează pentru cetățenii din România, începând cu vârsta de 14 ani. Iată ce acte sunt obligatorii pentru schimbarea buletinului expirat, în 2025!
Când se eliberează buletinul?
Buletinul este documentul care face dovada identității, domiciliului și cetățeniei române a titularului. Autoritățile române eliberează cartea de identitate, odată cu împlinirea vârstei de 14 ani.
Pe lângă fotografie, buletinul conține și informațiile de identificare ale titularului, precum nume și prenume, Codul numeric personal, seria și numărul cărții de identitate, cetățenia și naționalitatea, locul nașterii și domiciliul actual, unitatea care a eliberat cartea de identitate și perioada de valabilitate a documentului.
Termenul de valabilitate a cărții de identitate diferă în funcție de vârstă:
- 4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
- 7 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani;
- 10 ani după împlinirea vârstei de 25 de ani;
- nelimitat după împlinirea vârstei de 55 de ani.
Potrivit legii, buletinul se eliberează în minim 10 zile lucrătoare, însă poate dura chiar și 30 de zile, în funcție de localitate.
Acte obligatorii pentru schimbarea buletinului expirat
Pentru a schimba buletinul expirat, solicitantul trebuie să meargă la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, cu următoarele documente:
- Cerere pentru eliberarea cărții de identitate;
- Actul de identitate şi cartea de alegător, după caz;
- Certificatul de naștere, original și copie;
- Certificatul de căsătorie sau al soțului supraviețuitor, original și copie, dacă este cazul,
- Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie;
- Certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate, în cazul soțului supraviețuitor, original și copie;
- Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original și copie;
- Chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate de 7 lei.
Citește și: Cartea de identitate pe telefon! Guvernul a aprobat proiectul pentru digitalizare
Acte necesare pentru schimbarea buletinului deteriorat, pierdut sau furat
- Cerere de eliberare buletin;
- Actul de identitate, dacă este cazul;
- Chitanța reprezentând contravaloarea taxei cărții de identitate.
- Certificatele de naștere și de căsătorie, dacă este cazul;
- Certificatele de naștere a copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, dacă este cazul;
- Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă sau certificatul de divorț, dacă este cazul;
- Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reședință (original și copie).
- Dacă solicitantul nu este proprietar, este obligatoriu ca persoana menționată în document să fie prezentă.
- Un document oficial pentru certificarea identității (pașaport, permis de conducere, livret militar sau diplomă de absolvire a unei instituții de învăţământ, cu fotografie de dată recentă) – original și copie.
În cazul în care buletinul a fost furat, solicitantul are nevoie de o dovadă eliberată de la secția de poliție unde a reclamat dispariția documentului.