Viza de flotant este obligatorie pentru românii care locuiesc mai mult de 15 zile, la o adresă diferită față de cea din buletin. Iată care sunt actele necesare pentru obținerea acesteia și cât timp este valabilă!

Ce este viza de flotant?

Viza de flotant este un document emis de autoritățile din țara noastră, care dovedește că o persoană locuiește provizoriu la o anumită adresă, pe teritoriul României. Aceasta se mai numește „viză de reședință”.

Românii care locuiesc mai mult de 15 zile la o altă adresă decât cea din buletin, trebuie să solicite viză de flotant. Aceasta se eliberează pentru o perioadă determinată, între o lună și 12 luni, cu posibilitate de reînnoire.

Atunci când o persoană care locuiește cu chirie dorește să obțină viză de flotant locuiește cu chirie, trebuie să se prezinte la Biroul de Evidență a Persoanelor de pe raza noii locuințe temporare, împreună cu proprietarul imobilului.

„Potrivit art. 31 din O.U.G. nr. 97/2005, reşedinţa se înscrie în actul de identitate la cererea persoanei fizice care locuiește mai mult de 15 zile la adresa la care are locuința secundară.

Mențiunea de stabilire a reşedinţei se acordă pentru perioada solicitată, dar nu mai mare de un an, şi are valabilitate pe timpul cât persoana locuiește în mod efectiv la adresa declarată ca reşedinţă. La expirarea acestui termen, persoana poate solicita înscrierea unei noi mențiuni de stabilire a reşedinţei.”, prevede legea.

Viza de flotant
Viza de flotant. Imagine reprezentativă, generată de IA/DALL-E

Acte necesare viză de flotant în 2025

Pentru a obține viza de flotant, solicitantul are nevoie de următoarele documente:

  • Cerere tip, pentru viză de flotant,
  • Contract de închiriere înregistrat la ANAF,
  • Actul de proprietate în original și copie,
  • Actul de identitate al găzduitorului,
  • Certificat de moștenitor (dacă este cazul),
  • Certificat de căsătorie, hotărâre de divorț, certificat de naștere, dacă sunt solicitate.

Viza de flotant poate fi solicitată de către o persoană care deține mai multe imobile, locuiește cu chirie ori la cămin, precum și de studenții care studiază în orașe diferite și au domiciliul în altă zonă.

Citește și: Cartea de identitate pe telefon! Guvernul a aprobat proiectul pentru digitalizare

Mai mult decât atât, aceasta permite unei persoane să voteze la alegerile locale și parlamentare, în circumscripția unde are reședința, dacă este obținută cu șase luni înainte de ziua alegerilor.