Te-ai gândit să pui bazele unei mici afaceri din pasiune sau din dorința de a fi propriul șef? Iată ce etape trebuie să urmezi și ce documente ai nevoie pentru a deschide un PFA în 2025!

Cum poți deschide un PFA?

Înființarea unui PFA (Persoană Fizică Autorizată) este o alegere tot mai întâlnită în ultima vreme, pentru persoanele care doresc să își desfășoare activitatea în mod independent. Spre deosebire de SRL, această variantă presupune costuri reduse și administrarea este mult mai simplă.

Potrivit legii, pentru a deschide un PFA trebuie să stabilești domeniul în care vrei să activezi și să te asiguri că ai competențele necesare, dacă legea o impune.

Apoi, trebuie să pregătești o serie de documente, pentru înregistrarea fiscală şi autorizarea funcționării a persoanei fizice autorizate, la registrul comerțului. În 2025, persoanele care își doresc să înființeze un PFA pot depune și online, prin portalul Registrului Comerțului.

De asemenea, trebuie să plătească taxele de înregistrare, prevăzut de lege, care variază între 350 – 600 de lei, în funcție de județ. Atunci când dosarul este aprobat, solicitantul va primi certificatul de înregistrare în maxim 30 de zile, prin poștă, direct la ghișeu sau în format electronic.

În situația în care s-a optat pentru transmiterea documentelor prin poștă, solicitantul are obligația de a achita costurile aferente ( se percepe un tarif de 7,68 lei), potrivit onrc.ro.

Documente PFA
Tânără la birou, verifică documente. Imagine generată de IA/DALL-E

Documente necesare pentru un PFA

Iată care sunt documentele de care ai nevoie pentru a deschide un PFA:

  • Cererea de înregistrare, original;
  • Anexa privind înregistrarea fiscală;
  • Declaraţia-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității pentru sediul profesional și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți;
  • Dovada verificării disponibilităţii şi rezervării denumirii firmei, în original;
  • Actul de identitate al titularului PFA (în copie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul);
  • Dovada care atestă dreptul de folosință asupra sediului profesional și, dacă este cazul, înscrisul care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de punct de lucru;
  • Verificarea unicităţii calităţii de persoană fizică autorizată/titular al întreprinderii individuale/reprezentant al întreprinderii familiale, obţinută prin grija personalului ORCT;
  • Informaţiile din cazierul fiscal, în original.

Citește și: Cum înființezi un SRL în 2025: Acte necesare și pașii pe care trebuie sa îi urmezi

În unele cazuri, o persoană care își dorește să înființeze PFA, poate avea nevoie de:

  • avizul asociaţiei de proprietari privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 196/20;
  • Art. 7 1 din OUG nr. 44/2008: Declaraţia persoanei fizică titulară a persoanei fizice autorizate, că soţia/soţul participă în mod obişnuit la activitatea desfăşurată de persoana fizică autorizată;
  • declarație pe propria răspundere privind patrimoniul de afectațiune, în original;
  • copii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale;
  • dovada privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original).