Descoperă câteva lucruri interesante despre metroul din București! Află cum au fost construite cele mai aglomerate stații subterane din Capitală!
TOP 10 lucruri neștiute despre metroul din București
Metroul bucureștean este un sistem de transport în comun, construit în anii 1970 de către Întreprinderea „Metroul” București și deschis pe 16 noiembrie 1979. În perioada 1979-1989 extinderea rețelei a continuat într-un ritm alert, însă lucrările au fost afectate de schimbările politice.
Dincolo de trenurile care sosesc la intervale regulate, se ascund detalii inedite, curiozități și poate chiar mici mistere legate de construirea acestei rețele de transport. Iată 10 lucruri neștiute despre metroul din București!
1. Prima tentativă de a construi metroul a avut loc în 1909
În anul 1908, Dimitrie Leonida și-a ales ca temă pentru diploma de licență proiectul construcției unui metrou în București. Primele tentative de a construi un metrou în București datează din anii 1909 – 1910, în contextul negocierilor cu firma Siemens & Halske referitoare la concesionarea construirii liniilor de tramvai din oraș, potrivit Wikipedia.
Inginerii Dimitrie Leonida și Elie Radu erau membri ai Consiliului Tehnic al Bucureștiului și au propus construirea metroului, deoarece sumele cerute pentru liniile de tramvai erau foarte mari și ar fi putut acoperi costurile metroului.
2. Nicolae Ceaușescu și dezvoltarea metroului
Potrivit Metrorex, construcția metroului a fost considerată o ambiție a lui Ceaușescu. Se pare că acesta a vrut să demonstreze că și el poate face o astfel de rețea, după ce a văzut una în timpul vizitei sale la Viena. Până atunci nu se gândea să dezvolte acest serviciu subteran.
3. Trenurile IVA au fost produse în România
Garniturile vechi de metrou care circulau prin tunelurile Bucureștiului, înainte de a fi cumpărate CAF-urile sau cele de tip Bombardier, au fost fabricate în România, la Arad.
4. Muncitorii nu știau ce construiesc
În anul în care au început primele săpături, salahorii nu știau ce este metroul la care lucrau. Gheorghe Moroşanu, unul dintre muncitori, povesteşte în cartea „Metroul fără Ceauşescu‟ 1975, despre un moment care a avut loc în apropiere de Cotroceni. Un ţăran venit din Moldova spărgea strada pentru un viitor şantier. Un băiat de Bucureşti îl întreabă: „Băi, nea Ioane, ce faci dumneata acolo?”, “Scot chetrele astea, nu vezi?”, „Lasă chetrele, spune-mi ce lucrare se execută, ce va fi în final?”, „Metrău!”, „Bine, şi ce e ăla metrou?”, „Metrău, dracu ştie!”, conchide nea Ion, scrie adevărul.ro.
5. Ceaușescu nu s-a gândit de la început la scări rulante
Se spune că Nicolae Ceaușescu nu plănuia să monteze scări rulante la metrou. Acesta ar fi refuzat cumpărarea unor „escalatoare”, pentru că nu a înțeles inițial că este vorba despre scările rulante.

6. Metroul a fost construit în timp record
Rețeaua subterană a fost gată pentru deschidere în mai puțin de 10 ani, de la începerea lucrărilor. Deși a fost construită cu forțe și resurse românești, ritmul de înaintare a fost de aproximativ 5 kilometri pe an, fiind un efort enorm.
7. Cum a fost introdus primul metrou
Primul vagon de metrou a fost introdus în subteran în urmă cu mai bine de 30 de ani, atunci când a fost adus în Capitală cu ajutorul unei mașini. Muncitorii au tras husa care acoperea vagonul, după care acesta a fost pus pe liniile din subteran.
8. Au fost folosite fosile pentru stația Politehnica
Se spune că stația Politehnica a fost construită cu fosile vechi de peste 65 de milioane de ani. La sfârșitul anului 2012 trebuia să se amenajeze un mic muzeu, însă finanțarea promisă de firmele private a fost anulată, din cauza lipsei banilor, potrivit inițiatorului proiectului, fostului director Metrorex, Gheorghe Udrişte.
9. Stația secretă: Piața Romană
Se spune că Piața Romană a fost scoasă inițial din harta proiectanților de către Elena Ceaușescu, aceasta motivând că tineretul a început să se îngrașe, așa că stațiile trebuie rărite.
Constructorii au construit în secret stația de la Romană, dar i-au zidit intrarea. Ulterior, cuplul Ceauşescu a dat ordin să fie inclusă din nou în proiect, astfel că lucrătorii a pregătit-o fără a spune adevărul.
Citește și: Se construiește o nouă magistrală de metrou în București! Câte stații va avea și când va fi gata?
10. Metroul în Drumul Taberei
Iniţial, metroul trebuia să fie construit din Drumul Taberei până în Balta Albă. Însă Ceauşescu zicea că în acest cartier locuiau „burghejii‟, pentru că fusese ridicat pe vremea lui Dej. Astfel, deși Drumul Taberei era cel mai aglomerat cartier din Bucureşti, acesta a mutat metroul în militari.