Analfabetismul numeric reprezintă o problemă îngrijorătoare în România. Iată ce au descoperit specialiștii, în urma testului național la care au participat aproape 10.000 de elevi!

Ce este analfabetismul numeric?

Asociația pentru Valori în Educație (AVE România) și Brio, cu sprijinul Apa Nova București au anunțat rezultatele primului Raport Național pentru Alfabetizarea Numerică din România.

9.719 participanți din aproximativ 600 de școli din țară au fost selecționați să susțină testul în perioada octombrie-decembrie 2024. Potrivit raportului, care a analizat populația școlară din toate ciclurile de învățământ, peste o treime (36%) dintre elevi se confruntă cu analfabetismul numeric, 16% dintre ei având dificultăți marcante.

Analfabetismul numeric se identifică la persoanele cu un nivel foarte scăzut al capacității de a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în contexte de viață.

Studiul a încadrat participanții în 5 categorii de funcționalitate, la nivelul fiecărei clase. Categoriile A (funcționalitate excelentă), B (bună) și C (limitată) reprezintă funcționalitate numerică, iar ultimele 2, D – funcționalitate foarte limitată și E – risc major, reprezintă analfabetism numeric funcțional.

Analfabetismul numeric
Elevi la examen. Imagine generată de IA/DALL-E

Ce rezultate sunt în raport?

Testul de alfabetizare numerică măsoară performanțele elevilor, ținând cont de clasă, gen, mediu de proveniență, statut socio-economic. Din punctul de vedere al ciclurilor școlare, analfabetismul numeric crește constant, pornind de la o medie de 25% la clasele primare, crescând la o medie de 36% la clasele gimnaziale și ajungând la o medie de 46% la clasele liceale.

De asemenea, elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58,16%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%.

În ceea ce privește statutul socio-economic, doar 17,24% dintre elevii cu cel mai ridicat statut socio-economic se încadrează la analfabetism numeric funcțional, pe când 5,9% se încadrează la nivel de excelență. La cel mai scăzut nivel socio-economic, doar 3,9% se încadrează la excelență, pe când mai bine de jumătate (56,2%) se încadrează la analfabetism funcțional numeric.

Citește și: Modificări pentru examenul de Evaluare Națională! Elevii de clasa a VIII- a trebuie să știe

„Confirmăm în cea mai mare parte palmaresul pe care ni le dau și studiile comparative internaționale de gen PISA și TIMSS, care spun că undeva între 30 și 40 plus la sută din elevi, la diverse vârste, sunt într-o stare de risc din acest punct de vedere, deci sunt analfabeți funcționali numerici, în cazul ăsta, în chestiuni legate matematică.

Analfabetismul funcțional legat de matematică crește odată cu vârsta. La clasele primare stăm incredibil de bine, de fapt. La gimnaziu pare să se rupă ceva, la liceu se accelerează această degradare. Băieții stau ceva mai bine decât fetele, dar nu remarcabil”, a declarat Prof. Univ. Dr. Dragoș Iliescu, Chief Scientist & Fondator Brio, pentru Radio România Actualități.