Anul acesta aduce vești bune pentru proprietarii de terenuri și imobile. Ministrul Dezvoltării a anunțat eliminarea mai multor tarife, printre care și taxa de carte funciară și cea de cadastru. Iată când se va implementa!
Taxa de carte funciară va fi eliminată
Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a anunțat zilele trecute eliminarea unor taxe obligatorii pentru cetățeni. Potrivit noului proiect, proprietarii de imobile și terenuri vor fi scutiți de plata unor tarife pentru servicii publice, cum ar fi taxa de carte funciară, taxa de cadastru, dar și serviciul de primă înregistrare la recepție cadastrală și înființare de cadastru.
„Acest proiect de ordin va parcurge procedura de transparență decizională și cel târziu din 10 aprilie, odată ce se finalizează această procedură și se emite ordinul directorului general a ANCPI, pentru solicitările care se vor face la ghișeu, aceste tarife vor fi eliminate. (…) Statul este pentru cetățean, nu cetățeanul pentru stat. Serviciile publice trebuie să fie servicii oferite în mod gratuit, nu servicii care sunt activități generatoare de profit.
Astăzi, dacă solicităm un extras de carte funciară, această cerere și eliberare de extract de carte funciară pentru informare este supusă unui tarif, deși vorbim despre o instituție publică, despre o autoritate a statului care funcționează din bani publici, iar funcționarul public care ne acordă sau ne eliberează acest extract de carte funciară, la fel, este plătit din fonduri publice”, a anunțat Cseke Attila în cadrul unei conferințe de presă, potrivit Agerpres.
Cu toate acestea, dezvoltatorii imobiliari din România, care cer date cadastrale pentru proprietăți multiple și persoanele care solicită extras de carte funciară pentru imobile care sunt în proprietatea altei persoane, nu vor fi scutiți de plata acestor taxe. Tariful actual pentru extrasul de carte funciară pentru informare este de 20 de lei online și 25 de lei a ghișeu.

Taxa de cadastru poate fi anulată
Taxa pentru obținerea extrasului de plan cadastral, în valoare de 15 lei poate fi eliminată, dacă solicitantul este proprietarul imobilului.
„Extrasele din planul cadastral sunt necesare, în cele mai multe cazuri solicitate, pentru emiterea certificatului de urbanism, pentru branșamente la utilități, pentru scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri.
În anul 2024 au fost eliberate 333.259 de astfel de extrase de plan cadastral, pentru care s-au încasat 4,4 milioane de lei. Din 10 aprilie, pe partea de Ghișeu și undeva în mai-iunie pe partea online, acest tarif nu va exista pentru proprietarii de imobile când solicită extrasul de plan cadastral care privește proprietatea personală”, a precizat ministrul.
Citește și: Ce construcții vor putea fi ridicate fără autorizare? Ministrul Dezvoltării a făcut anunțul
O altă taxă care poate fi eliminată este cea pentru serviciul de primă înregistrare la recepție cadastrală și înființare de carte funciară, în valoare de 120 de lei. În 2024 s-au înregistrat 313.226 de cereri, iar suma încasată a fost de 25,9 milioane de lei.
Conform Ministrului Dezvoltării, ANCPI va acorda acces gratuit la date din sistemul de cadastru al României, astfel încât extrasul de carte funciară pentru informare să poată fi eliberat de către primării din acest sistem în care au acces gratuit.